עידוד – הגדרה כָּל דָּבָר שֶמַעֲלֶה אֶת תְּחוּשַת הָעֶרֶך הַעַצְמִי שֶל הָאָדָם בְּעֵינֵי עַצְמוֹ.
מטרת העידוד הִיא לְחַזֵק אֶת הַאֱמוּנָה שֶל הָאָדָם בְּעַצְמוֹ, בְּכּוֹחוֹתָיו וּבִיְכוֹלְתוֹ.
לָטַעַת בּוֹ אוֹמֶץ, אֱמוּנָה וְאוֹפְּטִימִיוּת לְקַבֵּל אֶת עַצְמוֹ בְּלִי פַּחַד, זִלְזוּל אוֹ הַשְפָּלָה.
מי צריך עידוד ומתי?
השירות הרפואי מזמן לנו פעמים רבות סיטואציות בהן המטופל ומשפחתו זקוקים לעידוד. בעבודתי עם גורמים שונים בבתי החולים ובקהילה צפיתי לא פעם בהתפעלות, ביכולתם של המטפלים לעודד, לתמוך, ולחזק את המטופלים.
הנחת יסוד זו, המקובלת בעולם הטיפולי, ומזהה מצבים בהם המטופל נמצא בחשש, חוסר אונים, אי ודאות או יאוש, ויש לתמוך בו איננה מובנת מאליו במרחב הניהולי בין מנהל ועובדיו.
כמה דוגמאות שודאי תזהו:
עובדת שהציעה עצמה למכרז לתפקיד ניהולי וקיבלה תשובה שלילית….
מתמחה שנכשל בפעם השניה בבחינות שלב ב'….
עובד שספג אלימות מילולית ממטופל על אף שנתן שירות מלא…
עובדת בתהליך גירושים שמתקשה לתפקד במשמרות הרגילות שלה….
סטאז'ר ביומו הראשון, שמשפחת המטופל התלוננה עליו….
עובדת ותיקה, 20 שנה במערכת שמתקשה לעמוד בעומס המתמשך….
התפיסה הניהולית הרווחת היא לחפש "פיתרון" או מענה ארגוני לקושי שאנחנו מזהים אצל העובד. ברוב הסיטואציות המפורטת מעלה, אין פיתרון ניהולי שאנחנו יכולים לספק כדי לתת מענה לקושי של העובד.
ולכן, במקרים רבים, מנהלים בוחרים להתעלם מהסיטואציה ולתת לעובד להתמודד בעצמו עם קשייו.
מחקרים בתחום האינטליגנציה הרגשית מראים כי אמפתיה, הקשבה ועידוד תורמים רבות למסוגלות של העובד להתמודד במצבים קשים, לעיתים קרובות בצורה אפקטיבית יותר ממתן פיתרון טכני!
איך מעודדים?
כל אדם מתעודד בצורה שונה, ועליו לדעת מה מעודד אותו.לרוב, העידוד אפקטיבי כשמתייחס לרגשות האחר, ונותן מקום לגיטימי לרגשות אלו – גם כשאין פיתרון פרגמטי מיידי.
1. הקשבה
2. אמפתיה – התחושה שמבינים אותי
3. לגיטימציה – נותנים "מקום" לקושי שלי, לא מבטלים אותו "זה כלום" ולא ממעיטים בערכו "זה לא נורא"
4. חיזוק – אומרים לי דברים חיוביים עלי, מחברים אותי לכוחות שלי, להצלחות, לחוזקות ולנסיונות העבר בהם התמודדתי בהצלחה עם קשיים
5. חיבוק – כן כן…. לעיתים בסיטואציה של הצפה רגשית יש מקום לחיבוק קצר החזק ממילים
כללים להקשבה נקייה
1. הזמנה לשיחה – בודקים אם האחר פנוי ורוצה בשיחה ומזמינים אותו למקום פרטי
2. אל תדבר! כדי להקשיב צריך לשתוק
3. נסה ללמוד את ראיית הדובר (דמה עצמך במקומו).
4. הראה, פעל, והיה מתעניין
5. שים לב לתקשורת לא מילולית (שפת גוף, מחוות, הבעות פנים וכו').
6. אל תיכנס לדובר באמצע דבריו
7. הקשב בין השורות (משמעות גלויה וסמויה)
8. הגבל עצמך לתגובות בונות ולא להאשמה, שיפוט או ביקורת
9. המקשיב משקף את אשר שמע, מביע הבנה לרגשותיו של הדובר ובודק אם הבין נכון (שמעתי שאמרת…מבין שהרגשת… האם הבנתי אותך נכון?)
10. הגב במשוב: בשלבים שונים של השיחה , להגביר הבנה, נסח מחדש את מה שאמר הדובר.
11. לסיכום, שאל את הדובר אם הוא מבקש עוד משהו (אולי זקוק לעצה, עידוד או דבר אחר שיודע שזקוק לו)
12. הודה לדובר על כך ששיתף אותך! (ובכך כבר תתרום לתחושת הערך העצמי שלו)
לפעמים מילה טובה, הקשבה ועידוד ברגע הנכון יגרמו למחויבות ונאמנות למנהל יותר מטכניקות ניהול מתקדמות….
מזמינה אתכם לאתר ולזהות, מי בצוות שלכם זקוק לעידוד השבוע?