ה"מצפן הניהולי" כלי לקבלת החלטות

שירי סלע, מנכ"ל

שניים מהאתגרים הניהוליים הגדולים הפוגשים כל מנהל הם:

התאמת העשייה הניהולית לסיטואציה הארגונית –  כל מנהל מאופיין בסגנון ניהול אישי, הרגלים, ניסיון וידע המכתיבים את תפישת העולם הניהולית שלו על פיו הוא פועל. בעולם הדינאמי בו אנו פועלים, פעולה על פי סגנון אחד איננה עונה על הצרכים המשתנים של האנשים והמשימות הארגוניות המגוונות.

עשייה ניהולית מתמדת לאורך זמן – לקראת פרויקט גדול , הנעה של שינוי או צורך נקודתי חשוב, רוב המנהלים מגייסים אנרגיה של הובלה, מוטיבציה ונוכחות מול קולגות וכפיפים. לאורך זמן, בתנאי "שגרה" קשה מאוד לשמור על אותה מוטיבציה ואנרגיה ניהולית להנעת האנשים והמשימות, שכן זוהי משימה סיזיפית ואף שוחקת…

ה"מצפן הניהולי" הוא כלי אבחון עצמי שמאפשר לכם, כשגרה ניהולית כל פרק זמן, לנתח את העשייה הניהולית שלכם בארבעה איזורי ניהול קבועים.

ביחס לכך  ולצורך הארגוני הקיים באותו זמן,לקבל החלטות על העשייה הניהולית הנדרשת.

ארבעת אזורי הניהול

בספרו "ניהול לקוי" (1979) מתאר פרופ' אדיג'ס טיפולוגיה ניהולית שפיתח המזהה ארבעה תפקידים אותם יש לבצע על מנת שארגון יפעל באופן יעיל להשגת מטרותיו.

הסגנון הניהולי שלנו על פי מתודולוגיה זו, נובע מהתפקיד העיקרי המאפיין את התנהגותנו מבין הארבעה.

התפקידים שונים זה מזה ואף מתנגשים לעיתים, ולכן נדרש איוש משלים של סגנונות ניהוליים בין חברי הצוות בכדי להצליח.

ארבעת התפקידים המרכזיים נקראים:

P – Produce results

A – Administrator

E – Entrepreneur

I – Integrate

אני בחרתי להשתמש בטיפולוגיה זו כבסיס לאיפיון אזורי הניהול הדורשים טיפול מתמיד.

P – איזור הפעולה

A – איזור התכנון והטמעה

E –איזור ההשראה והייזום

I – האיזור האנושי

 

P – איזור הפעולה

כולל משימות עיקריות שיש לקדם הנגזרות מהחזון והאסטרטגיה שלכם, תהליכים מרכזיים מתוך עולם התוכן,הובלת שינויים.

לדוגמא: תהליכי הטיפול הרפואי המקצועי, מעבר למרפאה/מחלקה חדשה,שינוי שיטת הפקדת מטופלים,תהליכי שיפור שירות, שיתוף פעולה בצוות רב סקטוריאלי.

A – איזור התכנון והטמעה

כולל שגרות ניהול, בנית תכניות עבודה,בקרה, תכנון פרטני של צרכים ומשאבים

לדוגמא: הכנה לאקרדיטציה משוב קבוע, ניתוח נושאים בישיבת צוות,בקרה מדגמית על איכות טיפול, תכנית מפורטת לקידום נושא, סידור עבודה.

E –איזור ההשראה והייזום

כולל יצירה, פיתוח תהליכים,העלאת רעיונות ופתרונות חדשניים, "מודלינג" אישי.

לדוגמא: בנית/תיקוף חזון יחידתי בשיתוף הצוות,שינוי שיטת/זמני עבודה לשיפור השירות למטופל,מיחשוב תהליכים ודוגמא אישית להתמודדות עם השינוי הנדרש,מיתוג היחידה לגיוס ושימור עובדים.

I – האיזור האנושי

כולל תמיכה בצוות,גיבוש ופיתוח גאוות יחידה, פיתוח אישי של עובדים, הכרה והוקרה.

לדוגמא: ערב "סיפורי מורשת" של ותיקי היחידה, שיחות אישיות לבניית מסלול קריירה לעובד, הכרה ושבח פומביים לעובדים מצטיינים, עידוד וקידום עבודת צוות בנושאים שונים.

 זיהוי העשייה הניהולית הנדרשת

שאלות לזיהוי העשייה הניהולית הנדרשת

P

  • מהן המשימות המרכזיות והאם הצוות פועל להשגתן?
  • איך מתבטאת הנוכחות הניהולית שלי בפרויקטים המרכזיים של  הרבעון?
  • מה חסר כדי להשיג את היעדים שהגדרנו?
  • מה אגדיר כהצלחה בסוף הרבעון?

 

A

  • האם אני יודע מהן כל אבני הדרך להשגת היעדים?
  • האם המבנה והתהליכים הקיימים תומכים בתוצאות הרצויות?
  • אילו משאבים ותשתיות נדרשים?
  • האם הגדרתי מטרות ותכניות עבודה?

E

  • איך אני משפר ומייעל תהליכים?
  • האם קיים דפוס ש"תוקע" אותנו מלהתקדם? כיצד לשנותו?
  • מה כדאי לעשות אחרת? איזה שינוי אני רוצה להוביל?
  • איך נפתח ייחודיות של המחלקה?

 

 

I

  • מהם הצרכים של אנשי הצוות?
  • מיהם לקוחותיי וצרכיהם הייחודיים?
  • מה יגרום לצוות לשביעות רצון גבוהה?
  • אילו הזדמנויות קיימות לחיזוק עבודת צוות בתוך ובין סקטורים?