בימים אלו של סיום החופש הגדול וחזרה לשגרה, אנו מתמודדים כהורים וכמנהלים עם דילמות דומות….
איך גורמים לילדים להתעורר בזמן לבית הספר? להכין שיעורים? לאכול בריא?להתכונן למבחן?לבקש עזרה כשצריך?
איך גורמים לעובדים לעמוד במשימות?להכין חומר בזמן?לתמוך בחבר לצוות? ל"הגדיל ראש"? לבקש עזרה כשצריך?
אחריות אישית ואחריות צוותית הם ערכים שניתן לפתח. אמנם מחקרים מראים שערכים כאלו מוטמעים בצורה הטובה ביותר בגיל הרך, אולם גם אצל אנשים בוגרים יש לנו יכולת השפעה על הטמעת תרבות של לקיחת אחריות, ופיתוח התנהגויות אחראיות .
לתת ולקחת אחריות
סיפור קצר על ארבעה אנשים ששמותיהם:
כולם, מישהו, כל אחד ו… אף אחד.
הייתה עבודה חשובה שצריך היה לבצע וביקשו מ… כולם לעשותה.
לדעת כולם, מישהו היה צריך לעשות זאת ו… כל אחד יכול היה לבצעה אבל… אף אחד לא עשה זאת.
מישהו כעס מאוד על כך מפני שהיה זה התפקיד של כולם ולמרות ש… כל אחד יכול לעשות זאת בפועל … אף אחד לא הבין שהעבודה לא תתבצע אם מישהו לא ייקח עליו אחריות.
המקרה הסתיים ב… אף אחד לא עשה מה ש… כל אחד חשב ש… מישהו או… כולם יכול לעשות…
האם הסיפור נשמע מוכר?
שני עקרונות ניהוליים יכולים לעזור במניעת מצבים דוגמת הסיפור לעיל:
1. דוגמא אישית – כנקודת התחלה, חשוב להיות מנהלים אחראיים. האם אנו משמשים דוגמא לאחריות? הנה מספר שאלות עליהן נוכל להשיב בכדי לבדוק את עצמנו:
• האם אנו דוחים דברים או מעדיפים לעשותם מייד?
• האם אנו מגיעים בזמן לישיבות/פגישות/משמרות או שאנו נוטים לאחר?
• האם אנו מקיימים את ההבטחות שלנו?
• האם אנו מסתפקים בתקציב שיש בידינו לפרויקט או שאנו נוטים להיכנס ל"משיכת יתר"?
• במסגרת עבודה או פרויקט, האם אנו מתמסרים כל כולנו או שאנו מסתפקים בביצוע בינוני?
2.חלוקת אחריות ברורה – לעיתים אנו מניחים, שהעובד יודע מה מצופה ממנו מתוך הגדרת התפקיד הכללית, ניסיון העבר או תפיסת העולם שלנו. חלק מהבלבול ואי ביצוע משימות כי "נפלו בין הכיסאות" יכול להימנע אם נשוב
ונגדיר בכל פעם שנדרש (תכנית עבודה שנתית, משימה ספציפית, בעקבות ביצוע כושל וכו') מה אנו מצפים ברמת אחריות ותוצאות ברמה אישית מכל אחד בתפקידו בצוות.
ללמד אחריות
1. הטילו על כל אחד מהעובדים משימות המתאימות ליכולותיו. גם עובד חדש, סטודנט או מתלמד יכול לקחת חלק באחריות הכוללת, ובלבד שיהיו לו הכלים והידע כיצד לבצעם.
2. אל תציפו את העובד במטלות רבות מדיי. קחו בחשבון את היכולות שלו ואופיו ודאגו להטיל עליו מטלות בהן יוכל להצליח. הצלחה ושבחים רק יעודדו אותו לעשות יותר. מטלות רבות מדיי עלולות להוביל לכישלון ולהרוס כל מוטיבציה.
3. תסמכו עליו. כמו אצל ילדינו כך גם מול העובדים, הציפיות שלנו הן נבואות המגשימות את עצמן. כשמטילים על עובד משימה,מוודאים שהבין ומסוגל לבצעה, ניתן לשוחח על זמן מוסכם לביצוע. ואז יש להניח לו להמשיך במשימה ולהאמין שהיא תבוצע. תנו לעובד לסיים את המטלה על פי דרכו שלו מבלי "לנדנד" לו או כל הזמן להזכיר לו. אם הוא לא מצליח למלא את המשימה, תבדקו מה תוכלו לעשות כדי לעזור לו.
4. למדו את העובד כיצד לתכנן ולהתארגן במשימותיו. כיצד בודקים כמה זמן נחוץ לכל משימה, איך מתכננים עבודה בעומס משימות ואיך להתארגן עם הזמן.
5. אל תעשו את העבודה במקומו. ישנם מנהלים המעדיפים לעשות בעצמם את המשימה מאשר להשקיע זמן בתיקון ולימוד העובד כיצד לבצע לשביעות רצונם. זכרו, המשימה הינה של העובד! המשימה שלכם כמנהלים היא לחנוך ולאפשר לו לבצע אותה.
6. על העובד להיות אחראי לטעויות שלו, חכו קצת לפני שאתם נחלצים לעזרתו. היכולת שלו לחשוב על פתרונות יצירתיים, לבקש עזרה מקולגה, להתאמץ ולחפש אלטרנטיבה, מאפשרת לו התמודדות שמפתחת את המסוגלות לתפקד ולקחת אחריות גם במצבים לא נוחים.
7. עודדו את העובדים לעבודת מאתגרת מחוץ לתפקידם הפורמאלי. שותפות בצוות חדשנות, תרומה לקהילה, קידום נושא קליני חדשני וכו, יכולה לאפשר לו התנסות חיובית בפיתוח כישוריו ובאחריות אישית מלאה שאיננה נמדדת הביצוע תפקידו הפורמאלי, ומעודדת "הגדלת ראש".